ما بر این باوریم که برای حضور کودکان با نیازهای ویژه در جامعه فقط آموزش کودک کافی نیست و خانواده و جامعه نیز باید در این راستا آموزش ببینند و خود را آماده کنند. از این رو در دپارتمان افراگاه به قصد آگاه سازی کارگاه‌ها، سمنیارها، دوره های آموزشی مختلفی برگزار می شود تا سایرین با اختلالات، شیوه درست برخورد با این افراد، فرزندپروری و … آشنا شوند .

ما در خانواده افرا بر این باوریم که برای حضور کودک دارای نیاز ویژه فقط کودک نباید آموزش ببیند، بلکه جامعه نیز باید آماده حضور کودکان باشد، در نتیجه با برگزاری همایش، جلسات فیلم، چاپ کتاب، حضور در نمایشگاه‌هاو … فضا را برای آشنایی افراد جامعه با اختلالاتی چون اتیسم، سندرم داون، اختلال یادگیری و…. فراهم می کنیم. تا جامعه با این افراد، نیازها و تفاوت هایشان آشنا شود و روش ارتباط با آنها را فرا گیرد.

با توجه به این که خانواده کوچک ترین بخش جامعه است به طور مجزا دوره های فرزندپروری و مشاوره ویژه والدین برگزار می کنیم تا والدین علاوه بر آشنایی با نیازهای کودکان بتوانند روش تعامل و رفع نیاز کودک خود را بیاموزند.

در این جلسات علاوه بر آشنایی والدین با کودکان خود، فرصت آشنایی خانواده با هم ، سهیم شدن تجربه‌ها، بهره گیری از اطلاعات یکدیگر و همچنین همدلی و همیاری وجود دارد.